الجمعة، 28 نوفمبر 2008

سأرحـــل عنـــك







سأرحــــل عنك
خلـــف السحابات الداكنة
سأختبئ من أحلامك
سأضع بيننا
ألف ســـور..
ألف بــــحر..
ألف مدينة مهجورة..

سأرحـــل عنك
لم تدرك أبـــداً
كم كنت جاحده عندما اســمع كلمات
الحب ولا يرتعش لها قلبى..
كم كنت آثمه عندما ألهو ببراءه
على أنقاض آمالك..
كم كنت جارحه عندما أخفى
عنك أنك لست آخر حكاياتى...

سأرحل عنك
أرجوك
لا تجيب على كلماتى الحاده
بكلمات مستكينه..
لا تخشَ على إغضابى..
إغضب..
ثــــُــر كما لم تثر من قبل..
ارفع صوتك الهادئ قليلاً..
فأنا سامضى على أى حال..
لا تدعنى ارحل ببال رائق..
لا تتركنى امضٍ
دون أن تنعتنى بالقاسيه..
أو تنظر لى شذراً..
أو تهددنى بالنسيان الفورى..
مزق صورى
القٍ بخطاباتى فى سلة المهملات..
ثـــُـــر يا عزيزى
لا تتمسك بالذوق العام الآن ..
اصفعنى بقوة..
فقط لا تقبل انسحابى من
حياتك بهذا الهدوء..
لا تقابل جرحى لك
بالابتهالات الدامعة..
لا تلتمس لى الأعذار..

سأرحل عنك
وعندها
لا تبكى لأجلى قليلاً
أو كثيراً..
قل خائنه..
قل قاسيه..
قل ما تقول..
ألعن وهم الحب الأبدى..
ألعن كل النساء..
فقط لا تعذب المزيد من لياليك بحبى..

سأرحل عنك دون مزيد من
الكلمات الملونة..
دون محاولات منى أن أبدو
ضحية آخرى..
دون أن ابحث عن
عذر مقبول..
دون أن اكتب خطاباً عن
آسفى وانهيه
برغبتى فى الانتحار..
دون أن اسكب لعناتى
على الزمن..
أو الأحوال
أو القدر..

سارحل عنك
فلا تنتظر منى أن أعود
فأنا لن أعود..
لا تحلم بندمى
فمن لم يهواك لا يندم
عليك..
لا تضمنى فى أحلامك
فلم أعد يعنينى دور البطولة
فى عمرك..

سأرحل عنك
اقولها فقط الآن
بعد أن رحلت ألحانى عنك
منذ زمن طويل..

هناك 23 تعليقًا:

غير معرف يقول...

طبعا اناكرهت البطله لانك مصورها كويس اوى اناحسيت وانا بقرأانى مضايقه منها ومشفقه عليها لان اللى خلاها عملت كده ف الاول اكيد انهاضعفت بس كويس اوى انها اعترفت بغلطها ومش عاوزه تظلم حد معاها(احييها على صراحتها) بس بعد ايه؟؟؟؟وكمان المفروض مايفرقش معاها صورتها قدامه لانه مش هيشوفها تانى.وبعدين ماينفعش يلعن كل النساء لان مش كلهم زيها ومااقدرش اقول انه هيكرها لانه على حد علمى مافيش حد كان بيحب حد وبعد كده يكرهه.

قلم رصاص يقول...

لي شرف أول تعليق

قلم رصاص يقول...

السلام عليكم

أختي الكريمة

بارك الله فيكي

فعلا مدونتك تعطي احساسا بالارتياح النفسي ..لا اعرف لماذا !

هذا البوست رائع للغاية .. وفي الحقيقة بالفعل أسلوبك رصين ومتماسكه افكاره

اتمنى لك التوفيق

تقبلي مروري الأول على مدونتك المتميزة

تحياتي

مدونة قلم رصاص
http://2lamrosas.blogspot.com/

كلام حسام يقول...

تمهلي
أن كنت نويت الرحيل
فأتركيني خلفك قتيل
فاي حياة أحياها
كل ارض لا تخطي عليها
هي أرض المستحيل
تمهلي
لا تتركي أحلامي
كل حلم كانت سماؤه عيناك
كان يوم ولادته جميل
هل تهوي تشويه الأحلام
لتأخذي سكين الكلمات
ومزقيني علي أوراقك
يا امرأة
لا تهوي سوي ليل الصخب والتهليل
سأبقي علي هدوئي دوما
فأنت تخافين الهدوء
تخافين من عواصفي داخل الهدوء
ترتعبين من اعاصيرى داخل الهدوء
احقا ترغبين الرحيل
ام أنك تخشي
أن تستيقظي يوما
لتجديني كففت عن مديحك والتبجيل
انا لا يغادرني أحد
ليس لك الأختيار
فتوهمي كما شئت
بإني صغير ضئيل
وفسري كل كلماتي
فسري كل افعالي
ضعي كل أيام معك رهن التحليل
تمهلي
أنا لا يغادرني أحد
أنا لن أثور
لن أشعل النيران
لن أمزق صورك
ولن أكف عن حبك
فسلمي للأمر
لا اعرف الاستسلام
فأنا لست من هذا الجيل
أنا من جيل آخر
جيل قد تجهليه
جيل هادئ
يعرف عمق الأشياء
له نفس في الحرب طويل
تمهلي
أن كنت ترغبين الرحيل
فأنا لا يغادرني أحد
ولنحسم الأمر
لتكوني قتيلة
او استديري
لأكون قتيل

HAPPY يقول...

سمسمة
طبعا ليكى حق تكرهيها بس انا مقدرش اكره بطلاتى بالعكس انا بحبهم لان فى رأى كل حد حد لو قاسى بيكون من جواه مش راضى او بتعذب هو كمان..

يلعن كل النساء مش قصدى انهم وحشين طبعا قصدى ان هو فى حالة غضب وفى غضب الانسان مش بيراعى مين كويس ومين وحش..


انا اعتقد ان فى حد بيحب اوى وبعدين بيكره اوى..على اد الحب بالظبط يكره..
بس طبعا كلامى مش بينطبق على كل الناس..
كل انسان حاله لوحده..

بس خلاص

HAPPY يقول...

قلم رصاص
بما انها اول زيارتك هنا فانت طبعا منور المدونة ومنور الدنيا كلها..

سعيدة بان المدونة عجبتك..

غير معرف يقول...

هبهوبه
طبعا كالعاده رائع جدااااااا وفكره متميزه وجديده
انا صعبان عليا البطله بقدر ما صعبان عليا حبيبها قد ايه هى خسرت حب كبير اوى كده وحد بيحبها اوى كده وحد بالشخصيه الجميله دى
وهى عارفه انها اذنبت ودى اصعب حاجه لما الواحد يعمل حاجه وهو عارف انه مذنب وانه غلطان وهى ضميرها هيفضل يعذبها
وعلى قد ما انا متدايقه من البطله بس انا متعاطفه معاها وحاسه بيها
بالتوفيق ياهبهوبه

غير معرف يقول...

بوست جامد جدا تسلم ايدك يا هبه
ولسه عند رايي يا سمسمه اني متعاطفه مع بطله البوست مش مشفقه عليها لان موقفها ده كان لازم تاخده ومينفعش انها تكمل مع حد هيا عمرها ما حسته
هيا خدت قرار انها تصارحه وتبعد عنه
وهيا عارفه اد ايه القرار ده صعب عليه وكانت قاسيه اوي في اسلوبها بس كده احسن كتير
اما بالنسبه لكلام حسام
فانا مبسوطه اوي بالرد ع البوست بصراحه ابلغ رد وفكره تجنن وده دليل علي ان البوست عجبه ودفعه انه يرد كده
كلماته هايله وكل كلمه في مكانها مظبوطه مع اعتراضي ع الشخصيه لاني شايفه ان كرامه الانسان فوق حبه
بس فعلا برافو عليكوا وتسلم ايديكوا

HAPPY يقول...

استاذ حسام
تعليقك ابهرنى وطبعا فرحانة انك رديت عليه الرد ده..

لا ادرى هل ستختار هى ان تكون قتيلة او تكون انت القتيل؟؟

HAPPY يقول...

بوسى كات
هى اكيد خسرت كتير بس مين فى الدنيا مش بيخسر؟؟
انا كمان متعاطفة معاها بس المشاعر اللى احنا بنحسها هى اكتر حاجة مش نقدر نحكم عليها محدش فينا بيكون وحش او كويس عشان الطريقة اللى بيحس بيها ناحية اى حاجة..

غير معرف يقول...

بجد بوست جامد اوى معبر اوى بغض النظر عن التعليقات بس بجدجامد وبطلة البوست من اجمل البطلات الى قابلتها فى بوستاتك يا هبهوبه عشان احساسهه قريب اوووووى من الواقع والى بيحصل فيه يعنى هيه مش بتحبه بس فى نفس الوقت صعبان عليها جرحه انا مع البطله جدا وبس كده

HAPPY يقول...

نوستالجيا
بطلة البوست حد عادى جدا نلاقيه فى حياتنا كتير كمان.. انا مش عارفه ليه شايفنا قاسية .. بس كمان لو هى قاسيه ما احنا فى الحقيقة قاسيين..

طبعا كلام استاذ حسام لا تعليق عليه..

HAPPY يقول...

هبه
هو ده الكلام..

غير معرف يقول...

كلمات مؤلمه حقا
خلتني اعطف علي البطله مع انها ظالمه بس حسيت انها ضعيفه جدا عشان ادت لنفسها حق تلعب بمشاعر انسان بالشكل دا
وعطفت علي البطل اللي اتخدع بحبها

بجد كلماتك قويه جدا
مستني

عجبتني اوي الكلمات دي

سأرحل عنك
وعندها
لا تبكى لأجلى قليلاً
أو كثيراً..
قل خائنة..
قل قاسية..
قل ما تقول..
ألعن وهم الحب الأبدى..
ألعن كل النساء..
فقط لا تعذب المزيد من لياليك بحبى..

والحته دي حسيت بجد انني البطل ونفسي اصرخ
سأرحـــل عنك
لم تدرك أبـــداً
كم كنت جاحده عندما اســمع كلمات
الحب ولا يرتعش لها قلبى..
كم كنت آثمة عندما ألهو ببراءة
على أنقاض آمالك..
كم كنت جارحة عندما أخفى
عنك أنك لست آخر حكاياتى...


دمتي مبدعه

تحياتي

كلام حسام يقول...

طبعا حضرتك مش محتاجة اي استئذان
تقدري تنشري اللي يعجبك د. هابي

غير معرف يقول...

طبعا والله العظيم نو كومنت يعني لاتعليق ياهبه بجد انتي اكتر من رائعه برافو برافو بجد علي احساسكوالبوست نفسه واختيار الكلمات اكتر من وهمي وبجد ميرسي اوي ياهبه انك كتبتي حاجه عن الموضوع ده لانه بيهمني اوى وانتي اكتر واحده عارفه ان احيانا لازم البنت تبعد وتقوله اعمل فيا وقول عليا اللي انت عاوز تقوله بس انا بجد هبعد عن حياتك بلارجعه عشان ماتظلموش معاها.رررررررررررررررررررررااااائع

romansy يقول...

صبرا صبرا
لماذا الرحيل وانتى نور الحياه
وانتى بهجتها
اترحلين وتتركين قلبلى هنا وحيدا بدونك
لو رحلتى لطار اليكى قلبى مهما كنتى
وتركتنى وحيدا

واحد من الناس يقول...

السلام عليكم

مدونتك جميله جدا

حزنت أني لم أزرها من قبل

البوست رائع

الأسلوب مبدع

بجد جميل جدا ما شاء الله

سلمت يداك


(ملحوظه صغيره:فقط انتبهي لأن الفعل المضارع المجزوم إذا توسطه حرف عله يحذف تخفيفا وإذا انتهى بحرف عله يحذف للجزم..)

سلام

واحد من الناس يقول...

السلام عليكم

بوست رائع جدا

الأسلوب مبدع والكلمات رائعه جدا

سلمت يداك

(ملحوظه صغيره:فقط انتبهي لأن الفعل المضارع المجزوم إذا توسطه حرف عله يحذف تخفيفا وإذا انتهى بحرف عله يحذف للجزم..)


سلام

HAPPY يقول...

عزيزتى هاجر
دى اول زياره ليكى هنا وطبعا نورتى الدنيا..
مفيش فى الحكاية ظالم ومظلوم ..يمكن البطلة ظلمت نفسها الاول قبل ما تظلم البطل..
بس الحقيقة ان احنا كلنا اكيد جرحنا ناس يمكن كمان واحنا مش حاسيين ..

تحياتى

HAPPY يقول...

استاذ حسام
ربنا يخليك.. انا اتشرف بجد انى انشر بوست ليك هنا..

HAPPY يقول...

رومانسى
هل حقا تتمسك بها لو كنت من بطل البوست؟؟

HAPPY يقول...

واحد من الناس
وانا كنت هحزن لو فضلت مش عارف المدونة اكتر من كده..
النحو اصبح يربكنى الآن ..شكرا على التوضيح..

تحياتى