الاثنين، 19 يناير 2009

ملاذ


تستطيع أن تبتعد بعيداً بعيداً..
أن تسكن أعماق المحيطات..
أن تصبح نجماً فى السماء...
أن تكون كوكباً فى غير هذه المجره..
ولكنك لن تستطيع أن تنزع حبى من أعماقك..
فأنا أسكنك..
أتسلل داخل مساماتك..
أبعث فيك الدفء فى الليالى البارده ..
فأنا تميمتك..
أنا حظك وسوء حظك ..
أنا من يهبك الحزن والسعاده ..
وجنونك بعض من جنونى..
أنا تلك الثوره الكامنه فى أعماقك ..
أنا العبث الطفولى فى عينيك..
أنا طموحك و انكسارك ..
هزيمتك وانتصارك ..
أنا نار لو اقتربت منها انتهيت..
وجنة لو ابتعدت عنها شقيت..
أنا الطلاسم التى لم تفك أسرارها..
أنا خطيئتك الكبرى
وحسنتك الوحيده..
أنا أبعد عنك من السماء
وأقرب إليك من أنفاسك..
أنا حقيقتك الكامله
ووهمك الذى يسكن ليلك ونهارك..
أنا نبضات قلبك..
وسعير رغباتك
وسكينة إيمانك..
فابتعد مثلما تشاء
فأنا ملاذك الأخير..

هناك 36 تعليقًا:

محمد سامى يقول...

الفكره رائعه
والالفاظ اختيارها موفق

رحــــيـل يقول...

جميله جدا ثقتك هابى

عجبتى وحسيتها قوى


تحياتى وحبى

romansy يقول...

اصرارك على حبى يجعلنى اصارع الموت لاجل ان ان بجوارك

فانا تغربت كثيرا وكثيرا فلم اجد قلبا بهذا الاصرار

فاصبرى قليلا فانى آت لامحاله

كلماتك جميله وحساسه قوى

غير معرف يقول...

كتير كتير كتير كتير كتير (انا )بجد كتيراوى
تحياتى

غير معرف يقول...

أبعث فيك الدفء فى الليالى البارده ..
جامده الحته دى.والبطله واثقه من نفسها ومن قوه حبها بس هيا ليه حاسه ان حبيبها عاوز يسيبها.انا حسيت كده لماقريت البوست.وبعدين انتى حيرتى البطل لو قرب منها هينتهى ولو بعد هيشقى.يعمل ايه يعنى!!!بحب احساس القوه ف الحب عكسك انتى بتحبى الضعف.بس لو كان مزيج من الاتنين يبقى احلى.تحياتى
اول مره اقول تحياتى دى بحس انى ببعت جواب

غير معرف يقول...

جاااااااامده جدا
حلو اوي التضاد بيدل علي انك كل حاجه في حياته حلو ووحش
تسلم ايدك

الجواز و سنينه يقول...

و الله يا بنتى انا بتنبألك بمستقبل هاااايل ان شاء الله
بجد حاولى توصلى لحد لانك موهوبه بجد
ربنا معاكى و تحياتى

ساره يقول...

Happy
انتي امرأه قويه و واثقه
جميل تحديك له
دمتي رائعه :)

HAPPY يقول...

محمد سامى
ميرسى..

واحد من الناس يقول...

في الحقيقه

كلماتك هذه المره أدهشتني

ذلك المستوى الراقي المحترف

ذلك الكبرياء

تلك الثقه

هي أروع ما قرأت لك على الإطلاق

أنت موهوبة بحق

حاولي إذا أن تتعمقي في دراسة الشعر ، وأن تلمي ببحوره ، أعني أن تكتبي باحترافية ، وأن تتركي عالم الهواه

في انتظار المزيد من روائعك

وفي انتظار ديوان لك بإذن الله

فأنت تستحقين

دمت بكل خير

HAPPY يقول...

رحيل
الاجمل وجودك هنا..

HAPPY يقول...

رومانسى
كلماتك الاجمل..

غير معرف يقول...

كلمه حلوه جوة تشبيه احلى جوة فكرة احلى واحلى جوةبوست جاامد جدا اكيد جوة مدونتك يا هبهوبه

Unknown يقول...

الله الله الله
تلات مرات عجبني النص ده
الأولى ثقتك الزايدة في نفسك
التانية لإنك مبدعة فعلا وأسلوبك بدون أي مجاملة أقل ما يقال عنه رائع
التالتة لإني مبسوط جدا جدا جدا اني زرت المدونة دي وعرفتها
تسمحيلي آجي تاني
مودتي

HAPPY يقول...

نونا
عشان بطله البوست واثقة فى نفسها اوى لازم تقول انا كتير..

HAPPY يقول...

سمسمه
جوابك وصل واسعدنى جدا ..
انا مش بحب الضعف فى الحب ولا القوه بس اللى بيحب يكون ضعيف ..دى حقيقه يا قلبى..
هو فى الحالتين هيشوف الويل مش بيقولك الحب عذاب..

HAPPY يقول...

نوستالجيا
وجودك احلى واحلى..

HAPPY يقول...

الجواز وسنينه
كلامك بيشجعنى اوى بجد ربنا يخليكى ليا

HAPPY يقول...

ساره
جميل انك هنا..
دمتى بود

HAPPY يقول...

واحد من الناس
رأيك طبعا يهمنى بس لو اعرف انا ممكن اتعمق فى دراسه الشعر فين كنت تعمقت..
رأيك فى حكايه الديوان بيخلينى اتشجع اكتر..
تحياتى

HAPPY يقول...

هبه
منوره يا عسل..

HAPPY يقول...

كاتب مصرى
طبعا انت تنور المدونه فى اى وقت ..

كلام حسام يقول...

وكأنك تتحدثين عني فأنا كل شئ فيها وعنها يزلزني بعيد جدا ابعد مما يتصور خيالك ولكن ما زالت كل هذه الرغبات تسكني ارتع في خيالي ولا احد علي هذه الأرض يفهمني القرب في ظلها يحييني والابتعاد عنها يقتلني وانا لا ملاذ لي علي عكس بطلت قصيدتك التي مدت يديها كملاذ واحتواء له ربما تكرار كلمة رائع ومبهرة تجريح في حق في ابداك د. هابي

.....
عن سؤالك لما اصبحت لا ارد علي التعليقات انا في اعتقادي انه لا احد قد يدخل ثانية ويري ردي عليه مع خالص احترامي لجميع الزائرين والمهتمين

إنتظارات شاهقة يقول...

ملاذ

أحيانا ملاذنا يكون هاويه تحتضنا
ولكن الاهم ان تساعانا تلك الهاويه او ذاك الملاذ

جميله
جميله احساساتك وحرفك

احترامى وودى

HAPPY يقول...

استاذ حسام
انا كنت بدخل اشوف الرد..

غير معرف يقول...

ملاذ

اخيرا

maxbeta3zaman يقول...

قصيدة جميلة تحمل حبا ممزوجا بتحدى وثقة فى حب المحب الفار أو المحاول للفرار ..اجمل شىء هو تسلح المرأة بسلاح لا يخطىء تصويبا هو "آر بى جى" القلوب الذى يخترق دروع الصد والهجر والإنكار ..واضح تأثرك وتأثرنا جميعا بالحرب الدائرة "هزيمة وانتصار "..طموح وانكسار..نار
فى المجمل قصيدة تستحق التحية

ريمان يقول...

ايه ده

لا مش معقول


مش مصدقه بجد اللى انا قراته

ايه الاحساس ده والاسلوب اللى فى منتهى الروعه ده


بجد ما شاء الله عليكى

اكتر من موهوبه

معانى كلماتك تجنن بجد

احييكى جداااااااااا

HAPPY يقول...

؟؟؟؟؟؟؟؟؟
مكنتش ملاذ وانت عارف

HAPPY يقول...

ماكس بتاع زمان
هى القصيده دى مكتوبه قبل الحرب بفتره بس يمكن تكون متأثره بالحرب الخفيه بين الذكر والانثى..

HAPPY يقول...

ريمان
تعليقك اسعدنى بشده..
دمتى بود

غير معرف يقول...

ابهرتيني ياهابي بجد ابهرتيني
وبجد مش لاقيه كلام اقوله ساضطر للسكوت لان في بعض الاحيان يكون الصمت ابلغ من الكلام
تحياتي لكي صديقتي

دينا حامد يقول...

كلامك رائع
عجبني البوست كله وحسيت بيه
سعيدة بالصدفة اللي عرفتني مدونتك


تحياتي

HAPPY يقول...

non fragile
مش ناويه تبطلى انبهار بقى؟؟
كبرتى على كده يا بنتى

HAPPY يقول...

دينا حامد
منوره

Sara يقول...

بعشق التضاد قوي بحس انه بيعبر عن كل البراكين اللى جوه

بحييكي بجد وبسال نفسي انا كنت تايهة عن مدونتك ده كله ليه
لان كلامك بيرسم ملامح مشاعري بجد