الخميس، 26 مارس 2009

عن الافتقاد


1

عام ربما عامان
لم تعد تعنينى الأيام كثيراً ..
لم أعد أهتم بالتقويم والساعات ..
لم تعد تعنى الأيام سوى
مزيدٌ من الافتقاد ..
مزيدٌ من الشجن ..
والمزيد و المزيد من محاولات النسيان ..


2

صورةٌ بهتت ألوانها
لا تكفى لأتذكرك تماماً ..
و تمزيقها
لا يكفى لأنساك تماماً ..
و الهمس لها
لا يعنى أنك تسمعنى ..
واحتضانها
لن يجعلك بين أحضانى ..
صورةٌ بهتت ألوانها
لا تكفى سوى لبعض الأحلام..

3

مهجورةٌ أنا ..
مهجورة كالمدن القديمه ..
والحكايات القديمه ..
و الأحلام القديمه ..
مهجورة كقصيدة عشقٍ منسيه ..
كطقوس السحر الأسود ..
كـآخر كواكب المجموعة الشمسيه ..


4

تفاصيلى الصغيره التى
لا يعلمها سواك ..
تفاصيلى الصغيره التى
لا تعنى سواك ..
تفاصيلى الصغيره
تفتقدك جداً ..


5

عبثاً أمحوك من عمرى ..
عبثاً اسكت ألحانك المدويه
فى أعماقى ..
عبثاً أكون شخصاً غيرى لا يهواك ..
عبثاً أنساك ..


6

ممنوعة أنا
من العبث بأوراقك سراً
وتقبيلك علناً ..
ممنوعة أنا
من الغرق فى عينيك
والسكون بين يديك ..
ممنوعة أنا من عشقك
و من الاشتياق إليك ..


7

غارقة أنا فى حبك حتى الأعماق ..
غارقة أنا فى حبك حتى الاختناق ..
فحررنى منك إلى الأبد ..
أو اسكنى بين ضلوعك للأبد ..
فما أصعب انتظار خلاص لا يأتى
أبدا ...

هناك 29 تعليقًا:

Lobna Ahmed Nour يقول...

مش قادرة اقول غير .. بجد بجد ابدعتي

HAPPY يقول...

unique
منورة المدونه بجد بجد ..
يارب اللى جاى يعجبك اكتر ..

prince4ever يقول...

حظي السئ هو اللي اخرني كل المده دي على القرايه...تلات ايام مده كبيره جدا على موضوع زي ده
بجد يا هابي و ماليكي عليا يمين يا شيخه انا ما قريت احلى من كده
و الله ابداع فوق الوصف...حاجه بجد متوصفهاش كلمات...جميل جميل من هنا لاخر كتاب الباطنه...
بجد بحييكي اوي...استمري بقى كده
اه بالحق...لاحظت من زمان اهتمامك بالفن و اللوحات...لو بتهتمي بالمدرسه التعبيريه المباشره عليكي و ع المبدع الايراني ايمن المالكي...اعملي بس سيرش عليه في جوجل واتفرجي على لوحات مش هتصدقي انها مرسومه
الف تحيه

HAPPY يقول...

رامى
تعليقك بسطنى لابعد الحدود ... بجد مبسوطه جدا بيه..

لاخر كتاب الباطنه
وليه بس السيره دى؟؟

ايمان المالكى طبعا طبعا راجل جامد لابعد الحدود ..انا عندى على الجهاز تقريبا كل اللوحات بتاعته ... بس طبعا اختيارك ليه يدل ان ذوقك عالى جدا جدا ..

ياريت تدلنى كده على طول على الناس الجامده دى..

non.fragile يقول...

مش هاقولك غير يخربيييييييييييييييييييييييييت دماغك العاليه وذوقك الجامد في الابداع بحبــــــــــــــــــــــــــــــــك

واحد من الناس يقول...

مش عارف أقول إيه بصراحه

أي كلام هيكون شويه أوي ع الإبداع ده

.........
صورةٌ بهتت ألوانها
لا تكفى لأتذكرك تماماً ..
و تمزيقها
لا يكفى لأنساك تماماً ..
و الهمس لها
لا يعنى أنك تسمعنى ..
واحتضانها
لن يجعلك بين أحضانى ..
صورةٌ بهتت ألوانها
لا تكفى سوى لبعض الأحلام..
..........

يا سلام

عجبني المقطع ده أوي


تسلم إيدك

كلام حسام يقول...

مهجورةٌ أنا ..
مهجورة كالمدن القديمه ..
والحكايات القديمه ..
و الأحلام القديمه ..
مهجورة كقصيدة عشقٍ منسيه ..
..........
الابداع ده كله من ورايا
من غير مجاملة
عجبتني جدااااااااااااااااا

Semsema يقول...

بجد بجد بجد مش عارفه اقولك ايه!!!
موضوع جامد جدا
(فما أصعب انتظار خلاص لا يأتى
أبدا ...)
بجد تسلم ايدك ومخك
وابدعى كمان

HAPPY يقول...

مى
ميرسى يا قلبى

HAPPY يقول...

شادى
منور المكان ..

HAPPY يقول...

حسام
لا طبعا من وراك اذاى يعنى ؟؟ مقدرش طبعا

HAPPY يقول...

سمسمه
منورانى يا عسل ..
وسعيده ان البوست عجبك..

ســـــــهــــــــــر يقول...

نسمات كانت تعبر من هنا
نقرت على نافذتى الموصده
فازاحت سدائلها و ارخيت لها المزلاج
اجتاحتنى كريح طائش
غادرت من جديد
و لكنها تركت
اشيائى مبعثره
الملمها
اصادف بين الحين و الاخر
من ورقاتك
تنتابنى دمعات
اواريها
حتى عن نفسى
بعض كبريائى يمنعنى
--------------------------

هنا روعه فيها من روح نزار قبانى قليلا و الكثير من احساس و تمكن من الحروف

رائعة انت

ريمان يقول...

السلام عليكم

ايه ده؟

انتى اللى كاتبه الكلام ده

بسم الله ما شاء الله
عجبتنى اوى مهجوره انا


روووووووعه

غير معرف يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
الجواز و سنينه يقول...

عن الافتقاد سألونى
كاحساس مدمن اعياه الحاجه للتسكين
كليل النهار فى حاجه إلى ضوء يهديه
كطفل وحيد فى عالم مليئ بكل الناس إلا امه
الافتقاد إلى التفاصيل الصغيره التى لا تعنى سوى من كانت له هذه التفاصيل

********************
فما أصعب انتظار خلاص لا يأتى
أبدا ...

*****************************
ممتاذه كعادتك

zezo يقول...

جميل جدا ابداعك بجد مش عارف اقولك غير ان مبدعه حقا ومفيش تعليق علي الكلام ده

غير معرف يقول...

لذيذة قوي
انا اتفاجئت لما عرفت انك في طب الزقازيق
يعني اكيد لينا اسحاب مشتركين كتير

شدي حيلك في الباطنة
:)

blue-wave يقول...

ممنوعة أنا
من العبث بأوراقك سراً
وتقبيلك علناً ..
ممنوعة أنا
من الغرق فى عينيك
والسكون بين يديك ..
ممنوعة أنا من عشقك
و من الاشتياق إليك ..

ما اصعب هذا المنع

DoNyA يقول...

ممنوعة أنا
من العبث بأوراقك سراً
وتقبيلك علناً ..
ممنوعة أنا
من الغرق فى عينيك
والسكون بين يديك ..
ممنوعة أنا من عشقك
و من الاشتياق إليك ..


ذكرتني بقصيده الرائع نزار قباني

ممنوعة أنت من الدخول يا حبيبتي عليَّهْ
ممنوعة أن تلمسي الشراشف البيضاء أو أصابعي الثلجيَّة
ممنوعة أن تجلسي ...أو تهمسي ...أو تتركي يديك في يديَّهْ

كلمات راقيه
شرفت بمروري الاول هنا

HAPPY يقول...

سهر
ده اول تعليق ليكى هنا..
منوره المدونه ومبسوطه ان المدونه عجبتك..

HAPPY يقول...

ريمان
وعليكم السلام..

اكيد طبعا انا اللى كاتبه الكلام ده..

منوره

HAPPY يقول...

هاجر زعبل

اكيد مفيش اصعب من الفراق وان حد يكون واحشك اوى ومينفعش تكونى معاه..

منوره المدونه

HAPPY يقول...

الجواز وسنينه
وجودك دايما دايما بيفرحنى اوى...

HAPPY يقول...

زيزو
منور المدونه

HAPPY يقول...

مصطفى السيد

ليه السيره دى بس؟؟

اكيد لينا اصدقاء مشتركين ودى حاجه تسعدنى طبعا ..

HAPPY يقول...

blue wave
منور البلوج

HAPPY يقول...

دنيا

تعرفى ان دى اول مره اقرى الابيات دى ؟؟

وجودك اسعدنى

منه مرتجى - عازفة الأوتار يقول...

عبثاً أمحوك من عمرى ..
عبثاً اسكت ألحانك المدويه
فى أعماقى ..
عبثاً أكون شخصاً غيرى لا يهواك ..
عبثاً أنساك ..

***

بصراحة كل ما اختار جزء أعلق عليه الاقى اللى بعده أحلى منه
كلهم احلى من بعض
مش عارفة اقولك ايه على البوست ده
بجد روعة
مش مجاملة
تسلم ايدك
و يسلم احساسك

دمتى بكل حب و خير