الأربعاء، 29 أبريل 2009

الجدع الأسمر


و أنا بحكى عن الجدع الأسمر
اللى فى ضله شبك القمر ضيه ..
اللى فى سيرته
بيحكى الحنين حواديت..
اللى ملامحه طيبه ذيه
اللى مخافش فى يوم من جن أو عفاريت ..
وأنا بحكى عن الجدع الأسمر
اللى بيحلم آه
لكنه من خوفه
شال حلمه فى ضلوعه
وطبق عليه كفوفه
خايف ليوم يهرب
من قبل ما يشوفه ..
و أنا بحكى عن الجدع الأسمر
فى شدتك تلقاه
فى وحدتك تلقاه
فى المحنه والضيقه
مع كل خلق الله
طب بعد ده كله
تقدر فى يوم تنساه ؟؟
و أنا بحكى عن الجدع الأسمر
الشمس لو نايمه
تصحى بدفا سكوته ..
والنجمه لو هايمه
يهديها صدى صوته ..
عايش مع الناس آه
لكن فى ملكوته..
و أنا بحكى عن الجدع الأسمر
اللى فى ضحكه بتسكن النداهه
اللى ف عيونه عرفت معنى متاهه
من بين شفايفه لو طلعت الآهه
تكون سنينى فداه
وحياتى وياها ..
وأنا بحكى عن الجدع الأسمر ..

هناك 17 تعليقًا:

zezo يقول...

علي فكرة الكلام جميل جدا نفسي مرة ادخل واعرف اعلق علي كلامك بس والله الكلام مكتوب ومتعلق عليه كمان يعني المفروض تكتبي
NO comment

واحد من الناس يقول...

الله عليكي

بجد تحفه

حاسس إن فيها ريحة بلدنا أوي

الطيبه

الحلم اللي خايف أو مش عارف يطلع للنور

الجدعنه

الدفا واللمه والنداهه

أبدعتي بجد

تسلم إيدك

semsema يقول...

مش عارفه اكتب تعليق.
بس بصراحه الوصف حلو اوى

الجواز و سنينه يقول...

يابخته الجدع الاسمر اللى بيتقال فيه كل ده
هههههههههههه يارب يكون اللى فى بالى يا عروسه
وحشانى و الله و يارب اسمع عنك سمع خير دايما
افضيلنا شويه بقى

حماده زيدان يقول...

جروب جريدة الصباح العربي بيت المدّونين العربي
http://www.facebook.com/home.php#/group.php?gid=78080770039

غير معرف يقول...

أنا بحكى عن الجدع الأسمر
اللى فى ضله شبك القمر ضيه ..
اللى فى سيرته
بيحكى الحنين حواديت


حلوة قوي قوي
فيها بس كسور في الوزن حاولي تاخدي بالك منها
بس بجد برافو

Sara يقول...

اه من الجدع الأسمر ده

HAPPY يقول...

زيزو

no comment

HAPPY يقول...

دكتور شادى
ربنا يخليك على النعليق الجميل اللى فرحنى جدا ده ..

HAPPY يقول...

سمسمه

ماشى يا اسماء

HAPPY يقول...

الجواز وسنينه
طبعا اللى فى بالك .. هيكون مين غيره؟؟

HAPPY يقول...

مصطفى السيد

شكرا اوى بجد على النشجيع ده ومبسوطه انها عجبتك..

كلام حسام يقول...

اللي في ضله شبك ضيه
ياااااااااااااااااه
هاااااابي
ابصم بالعشرة والعشرين لو ينفع
ان موهبتك دي تتغني ومين يسمع
كل مرة بقراها واخلصها اسرع
علشان اقراها تاني
كلامك ايه
شاي بالنعناع متنعنع
ولا كيف الكيف
عند اهل الكيف بيتصنع
ابصم بالعشرة
وانا لا بيني وبينك
سابق معرفة ولا عشرة
ولا مجاملات
ان كلامك ارض خضرا

سابرينا يقول...

ah that one........this legendery one!
just lovely post

HAPPY يقول...

حسام
مش معقوله التعليق الجامد جدا ده...
فرحتنى جدا والله

HAPPY يقول...

صابرينا

منوره المدونه

non.fragile يقول...

نايسسسسسسس كلمات نايسسسسسسسس بوست وربنا يالهوي وحياة ربنا جسمي قشعر من كلامك
للعلم بالشىء انا واحدة من احد انصار الرجل الاسمر ولو عاوزين عندنا امثلة ولا ايه يابت؟