الأحد، 19 أكتوبر 2008

انكسار


انكـَــسر
واتبعثر فى كل مكان
انغمس فى ذاتى
فتدمينى
أحاول أن اجمعنى
لأصير أى شئ غيرى...

ربما زجاجة مياه معدنيه
تُحيط بها البرودة فى كل
مكان..

ربما أنبوبة اختبار تشعر
بدفء الدم السائل ...

ربما فازة تضع بها
وردة حمراء وآخرى وردية..

ربما آنيه زجاجيه تطهو فيها
آمالك وأحلامك على نار
هادئه..

ربما كوب شاى أعـــدّته
هى لك بيديها...

ربما أصير نافذتك التى
تنظر من خلفها على
المطر فى الشتاء
وتطل بها على العالم بعد
آذان العصر...

ربما أكون ميداليه كريستال
بها أول حرف من اسمها..

ربما اعنى لك شئ وتخشى
علىّ من الانكسار مرة
آخرى..

ربما تضعنى فى خزانة زكرياتك
مع باقى هداياها..

ربما لا اعنى لك شئ على الاطلاق..

ربما تحملنى بين يديك واسقط منك
لانكسر
واجمعنى مرة آخرى...


هناك 14 تعليقًا:

محمد سامى يقول...

بجد جميله يا هبه
علي المرد دي بالذات كانها كانت بتحكي عن حاجه حصلت النهارده
تسلم ايديكي

Medicine Break يقول...

جميل جدا

غير معرف يقول...

جميله جدا
ممكن تبقي تكمله لمن انا
تسلم ايدك

غير معرف يقول...

good

غير معرف يقول...

جميله يا بوبى بيعجبنى فيكى اختيار الكلمات فى مكانها يعنى هيه كلمات عاديه ومتداوله بس لما بقراها عندك بحس انى اول مرة تعدى عليه بتبقى بمعناها الراقى وبس كفايه

غير معرف يقول...

بص يافووفو باشا دي بس مش good دي excellent,marvellousحاجه كده ال good ال مانجيلاكش في goodيادكتور فوفو وحشتيــــــــــــــني ياهبـــــه

غير معرف يقول...

يالهوووووووي ياهبه جامده اوووى موووت خالص مالص فعلا وحقيقة وبلاشك واثرت فيا اوى الحته الاخيرة دي بس بقي عشان انا هعيط دلوقتي وعليا النعمه

HAPPY يقول...

يا جماعة انا كان يهمنى انى اعرف رأيكوا وكويس إنها عجبتكوا..
nostalgia انتى حاسه انها ممكن تكون تكملة لمن أنا عشان هى نفس الروح وده عشان نفس الحد اللى بيكتب هو هو بس انا حاسه أنهم مختلفين..
دكتور فوفو مش متعودة منك على good بس انا مش معترضة..
يا هبه اكيد الكلمات هتكون عادية وبنسمعها كل يوم وده من وجهه نظرى أحلى حاجة فيها..
وإنتى كمان وحشتينى يا مى وانا متأثرة أوى انها عجبتك للدرجة دى بس مش عايزاكى تعيطى..

غير معرف يقول...

7elwa awi ya heba bsra7a tel3et agmal mn elly tawka3to.
kfaya ya mai 3shan ana momken a3ayet kda.

HAPPY يقول...

أنا مبسوطة انها اجمل من اللى توقعته بس ياريت اللى توقعتها ميكونش قليل أوى..

غير معرف يقول...

wad7 eny ana ely ta3leky rkhm bs el kanon kafal lia 7riet el ta3lek..shokran ya mai 3la klmt (mangelaksh f good)....

bardo good

HAPPY يقول...

جود يا دكتور فوفو انك مصمم على رأيك.. تعليقك مش رخم بس مختصر جدا..

د. محمد رضا يقول...

ممتازه ورائعه

الحل فيكي ان تضافي فورا الى قائمة الاصدقاء الادباء في مدونتي

ودي وعظيم احترامي

HAPPY يقول...

انا اكيد يشرفنى ان انت تضيفنى عندك يا دكتور محمد..