الأربعاء، 3 ديسمبر 2008

جيل هادئ


ده ردى على " أنا لا يغادرنى أحد"
لأستاذ حسام..



أرحيلى عنك يساوى الموت؟
إذاً فاخرج كل سيوفك
الصدئه
ومزقنى..
اقطع أوردتى وشرايينى..
اقتلنى..
ربما لمره واحده
سأراك ثائراً
سأراك غاضباً
سأراك خرجت عن الأفعال المتزنه
وحدود الممكن
والمعقول..
يا رجلاً من جيلٍ هادئ
سئمت هدوءك وجنونى..
سئمت القوانين والدساتير..
سئمت الضحكات الوقوره
والأحاسيس الوقوره..
حقاً يلزمنى التغيير..
أحتاج لزلزال يضربنى..
أحتاج براكيـــن
أعاصيـــر..
خبيرُ أنت بالأشياء
بالخطط
بالحرب الطويل..
ولكن ماذا عن روحٍ تختنق
بصمتك ..
بهدوءك ..
بكلامك القليل ؟؟
ماذا عن روحِ
عرفت المنطق بحبك ؟
عرفت المسموح والمستحيل ؟
ماذا عن روحٍ تعلمت
الحساب على يديك
والفلسفه
والتفسير
والتحليل؟
ماذا عن روحِ
يسكنها فى حبك
الخدر والتنميل؟
فاخرج أسلحتك واقتلنى
فالقلب من دهر
قتيل..

هناك 16 تعليقًا:

غير معرف يقول...

واووووووو واوووو مش معقول لحقت اول تعليق ..طبعا رائعه من روائعك يا هبهوبه الاحساس جامد وحلوة اووووى الروح دى انتى واستاذ حسام ايوة كده ورينه ابداعاتكو الفنيه لو البطله هنه هيه نفس بطله البوست سارحل عنك يبقى خلاص كده سماح بعد الرومانسيه دى كلها ولسه عايزة ترحل هيه شكلها حبته ولا ايه؟؟؟

romansy يقول...

اتـريدين أن اطلق قـوتى
فأنا لا احـب ان اطلقها
الا لدفاع عنـكِ حبيبتى
لا أنتى إمـراه ناشذٌ
ولا يوم خـرجتى عن طـاعتى
فأنا أراكـى ورداً أرويـها
ولا أراكى أسـدأً اروضـه
فاخـرج عليه قـوتى
فلا تجـعلينى اذيقكِ قـسوتى

كلام حسام يقول...

د. هابي
حقيقي أنتي مذهلة بجد
اسمحيلي ارد عليها مع اني عارف اني مش هاوصل لمستواها ابدا
انا قريتها اكتر من سبع مرات ولسه هاقراها تاني وهرد عليها مع علمي مسبقا ان ردي لن يرقي لمستواك ابدا

HAPPY يقول...

هبه

هى شكلها بتحبه بس مش عاجبها طريقته كده..
رد استاذ حسام هيحدد حاجات كتير

HAPPY يقول...

رومانسى

حلو اوى.. بس الست المصرية بتحب الراجل الحمش.. بس مش لدرجة القسوة..

تحياتى

HAPPY يقول...

استاذ حسام
على فكرة انا ترددت كتير قبل ما انشر الرد لانى خفت من المقارنة لانى عارفه انى هكون فيها خسرانه..
انا طبعا فرحانه جدا بالسجال اللى بينا ده لانه خلانى اكتب وانا متحمسه جدا..
مش هنتكلم عن المستوى بقى لانى معتبره ده مجامله منك وعموما كتاباتك من اجمل الحاجات اللى بقراها..

منتظره الرد على البوست

محمد سامى يقول...

مش عارف انا حاسس انك بتستفزيه
بس تعرفي حاسس انك نجحتي في ده بلغتك والصور اللي جواها بجد جميله يا هبه

غير معرف يقول...

يالعبك ياهبه يابنت عمو عادل ايوة كده يابنتي وريهم الرد يبقي ازاي

كلام حسام يقول...

فاشلة
بكل صور الفشل
وكلماتك مضللة
لا روح فيها ولا أمل
سئمتي هدوئي
وأنت لمعناه جاهلة
أحترفت الجنون
والصرخات
والثورة بعد الثورة
كأي امرأة
في القسوة أتقنت العمل
ورغم أتقانك
وأحترافك
وفنك
وعزفك بالكلمات
يسعدني أن تكون النتيجة الفشل
لماذا في الاصل ثورتك علي هدوئي
لماذا لما ترهقي نفسك في معرفة سري
كيف تدعي شوقك للجنون
وانا اراك كل صباح متكاسلة
أنير لك الطريق لقلبي
ولا أري منك سوي الضجر والكسل
خلف هدوئي
من قبلك
رجل صنفته النساء بالمستعمر
في عالم العشق
والأبداع
والأمتاع
رجل لا يقهر
كانت مصيرهن واحد من هول جنوني
مصير الضياع
ولأني أحبك
أردتك جاهلة
أردت حياة هادئة
أيام من الحب والهدوء مذهلة
لأني أحبك
تركت كل هذا خلفي
فما أحتمل خسارتك
وأنا أن بدء جنوني
فلن أعاني سوي مشكلة بعد المشكلة
فأحتفظي بكلماتك
وثوراتك
وتمردك
فأنا لا اراك في هذا
سوي فاشلة

رحــــيـل يقول...

هابى

جميل جدا المعانى دى
وتعبيرك عنها

كل سنه وانتى طيبه
وعيد سعيد عليكى

د. محمد رضا يقول...

احم

دي مدونتك صحيح

ههههههههه

اصل انا دخلت عند واحده على اساس انها انتي وكتبت كل سنة وانتي طيبه يا دكتوره وحوار بقى


يلا مش مشكله العتب على النظر برضو

انتي مميزه جدا في كلامك ومدونتك

كل سنة وانتي زي العسل

ربنا يوفقك دايما

HAPPY يقول...

محمد
انا مش بستفزه انا بس بدافع عن البطله..

HAPPY يقول...

مى
تسلميلى يا عسل
كل سنة وانتى طيبه

HAPPY يقول...

استاذ حسام
اخشى ان تكون ردودى عليك هى الفاشله..
كلام جميل جدا

HAPPY يقول...

رحيل
كل سنة وانتى طيبه ..
عيدك سعيد وعمرك كله سعيد ان شاء الله

HAPPY يقول...

دكتور محمد
حصل خير ..
كل سنة وانت طيب..
انا بدخل اعلق فى مدونتك بس الظاهر فى حاجه غلط عندى فى الكومبيوتر مش راضى يبعت تعليق مش عارفه ليه.. ربنا يسهل ونصلح العطل ده..