الأحد، 7 ديسمبر 2008

حياه رائعه


ده رد على أستاذ حسام




يا سيدى

أأرهقك الجنون

فى عوالم غيرى من النساء ،

واليوم

جئت لتهدأ بين يدىّ ..

لتصمت بين يدىّ ..
لتخمد بين يدىّ..

أأرهقك الصخب والثورات

وجئت إلى عمرى

لتذيقنى حياة تشبه الممات ؟؟

يا سيدى

أنا لست امرأة فاشله

أنا امرأة

سعت إليك

يوماً بالجنون ..

ويوماً بالثوره..

ويوماً بالتدليل..

أنا امرأة ضاع عمرها

فى التصفيق لبراعتك

والتهليل..

أنا امرأة ضلت الطريق

لسرك

انصهرت فى التفسير والتعليل..

أنا امرأة

ملت من حكاياتك القديمه

عن ضياع فى حبك من النساء

كثير..

واليوم تظن أنك تمنحنى

حياة رائعه..

بل قل حياه بالملل متشبعه..

حياة راكده..

محبطة..

مروعه..

حياة انتحرت فيها أحلامى

من أشجار الصفصاف

تدلت بأحبال متقطعه..

أزعجك منى التمرد ..

حتى صرخاتى

حسبتها صرخات ثوره

ولم تدرك أنها

صرخات امرأة متوجعه..

أنا قد سئمت

من الكلام..

من الآلام..

من نبضات مــتصنــِعه..



هناك 19 تعليقًا:

romansy يقول...

لا تسئمين عزيزتى
فان لدى الكثير والكثير
ولكن ابحثى بداخلى
وفتشى عن ما تريده
فانا فاكتشفينى

كل سنه وانتى طيبه
وعيد سعيد
يارب تحققى احلامك
وامنياتك

رحــــيـل يقول...

جميييييييييييل جدا
ردك تانى بجد
تى صرخاتى
حسبتها صرخات ثوره
ولم تدرك أنها
صرخات امرأة متوجعه..
أنا قد سئمت
من الكلام..
من الآلام..
من نبضات مــتصنــِعه..


تحياتى لكى

HAPPY يقول...

كل سنة وانت طيب يا رومانسى..
يارب عيد سعيد علينا كلنا..

HAPPY يقول...

رحيل
منورة جدا بجد
مبسوطه ان الرد عجبك.. ربنا يستر ونكون اد السجال..

غير معرف يقول...

كلام جمييييييل
عجبني اسم البوست واختيار الصوره بجد معبرين اوي
استمري انتي واستاذ حسام المبدع احنا معاكوا ومتابعين الاحداث لحظه بلحظه
بس ياريت يكون الرد في اطار الفكره اللي انتي وصلتيهالنا في اول بوست
لحد دلوقتي تمااااااااااااااام والكلمات معبره جدا بس حسيت وانا بقرا البوست ده اني نسيت اصلا ان ده رد ع البوست الاول خالص
لكن فعلا انا عاجباني الحاله اللي احنا عايشينها معاكوا وبتخلينا نتابعكوا
كل سنه وانتم طيبيييييييييييييييييين

اقصوصه يقول...

كلمات جميله

واحاسيس قويه

كل عام وانتم بخير

saragebaly يقول...

جميلة اوي كلماتك والاحساس العالي اللي فيها

اكتر جزء عجبني دة

صرخاتى
حسبتها صرخات ثوره
ولم تدرك أنها
صرخات امرأة متوجعه..
أنا قد سئمت
من الكلام..
من الآلام..
من نبضات مــتصنــِعه..

بجد جميلة جميلة جميييييلة

كل عام وانتِ بألف خير يارب

تحياتي وكل التقدير

سارة

كلام حسام يقول...

ان كنا في العشق غرقنا
فلما السجال والصدام
لما تحمل كل قصائدنا
السكين وعلامات التعجب
وعلامات الأستفهام
لما العتاب بيننا دوما
حرب ضروس بلا استسلام
كل يوم يمر علينا
نلون سماء الحب باللون الأحمر
ونخرق هدنة السلام
كل كلماتي
وكتائبي
وجيوشي
ودفاعاتي
تعبت جدا
تعبت
وتتوق للحياة في ارضك
وتخشي من قصائدك
فكل قصيدة لك
يتدلي منها حبل الأعدام

هـمـــــــــــسة يقول...

جميل جدااااااااا ياقمر
سلمت الايادى وكل سنة وانتى طيبة

عيد سعيد عليكى يارب

واحد من الناس يقول...

رائعة جدا

لكم يعجبني ذلك السجال الراقي بينك وبين أستاذ حسام

دمتم بخير

HAPPY يقول...

اقصوصه
كل سنة وانتى طيبه..
اعتقد ان ده اول تعليق ليكى هنا..
انتى منورانى

HAPPY يقول...

ساره
وانت طيبه..
الحمد لله ان المدونه طلعت عند حسن ظنك..

محمد سامى يقول...

كل سنه وانتي طيبه يا هبه
جت متاخره
بالمناسبه انتي هتفكري تنسري امتي في ديوان جربي

HAPPY يقول...

استاذ حسام
الكلام ده جامد فعلا وبيتهيألى معدش عندى ردود..

اشوفك بقى فى سجال تانى ان شاء الله لو نفسك لسه طويل..

HAPPY يقول...

1/2 doc
عيد سعيد ليكى يا عسل..

HAPPY يقول...

واحد من الناس

يسعدنى مرورك دائما

استاذ حسام بجد شاعر كبير وانا فخزره بالسجال ده..

HAPPY يقول...

محمد
وانت طيب..
بالنسبه للديوان بقى فليدى على كتفك..

غير معرف يقول...

حلو اوى الكلام
حلوة اوى الفكرة
حلو اوى الاسلوب
حلو اوى الاحساس
بجد حلوة اوى
تسلم ايدك يا هبهوبه

غير معرف يقول...

لم تدرك انها صرخات امرأه متوجعه
احساس جامد