السبت، 7 فبراير 2009

خاضعة أنا

ده ردى على أستاذ حسام
كونى ساخطه



محاذاة إلى الوسط
يا سيدى
أنثى أنا
فى زمنٍ مات به الرجال..
أنثى أنا
ملت من الضعف والانكسار..
أنثى أنا
سئمت
من انتهاك حقوق المرأه
و احترام حقوق الرجال..
لم أكن أريد يوماً
سوى بعض التقدير
و بعضٍ من مراعاة الحال..
فما بالك نزعت عنى رداء الأنوثه
و أدخلتنى بيدك فى أرض القتال؟
ما بالك أعلنتها حرباً بيننا
ضحيتها أنا أو أنت
فى أفضل الأحوال ؟
ما بالك تتهمنى
بالتنمر
و التمرد
والزيف
و نثر الغبار؟
يا سيدى
لم أكن يوماً سوى معاتبة
مهاجرة
بين صدٍ و إقبال ..
لم أكن يوماً سوى حبيبة
أزعجها منك كثرة الأخطاء
و كثرة الأعذار ..
لم أكن يوماً سوى طائر جريح
يطلق الصرخات
قبل أن يموت الحب
و تموت الأشعار ..
فإن أردت خضوعاً
فخاضعة أنا
ولكن لا تسأل عن قلبى
فقلبى أول ضحايا النزال..

هناك 23 تعليقًا:

غير معرف يقول...

sora 7elwa mooot ya happy we post gamed bas mal batalatek ba2o re5meen kda lih??

رحــــيـل يقول...

هاااابى

رائع رائع رائع جدا بجد

انا حسيت كل كلمه فعلا انتى وصفتى مشاعر بجد موجوده كتير باسلوب رائع


تحياتى وحبى لكى

ساره يقول...

رائعه ياهاااااابي
والله رد خطير عجبني موت بجد

حبيت كل كلمه ..... مشاء الله

غير معرف يقول...

فعلا براااااااااااااااااااافو ياهابي بجد
عجبتني اوي ولكن لاتسال عن قلبي فسيكون اول ضحايا النزال
والله العظيم ياهبه انتي عبرتي عني بطريقه وجعت قلبي
ثانكس سو متش

Unknown يقول...

و ليه بس كده يا هوبه

صدقينى لسه فيه رجاله و رجاله جد و حمل جبال ....

يمكن قليلين بس صدقينى موجودين

عموما قصيدة رائعة و ان كنت زعلت م الكلمتين دول مع تسجيل تمام احترامى لمشاعرك ك بنت ف ايام غريبة الملامح

HAPPY يقول...

؟؟؟؟؟؟؟؟؟
رخمين؟؟ ربنا يكرمك.

HAPPY يقول...

رحيل
وجودك هنا هو الرائع..
دمتى بود

HAPPY يقول...

ساره
منوره المدونه

HAPPY يقول...

مى يا non.fragile
ياريت تكونى كده على طول..

HAPPY يقول...

ياسر
طبعا فى رجاله كتير ورجاله كويسه جدا ..
ده رأى بطله البوست مش رأى انا..

طبعا مفيناش من زعل..

كلام حسام يقول...

خدمة أخيرة سيدتي
صنيع أخير منك
الآن كل أمنيتي
أن تناوليني قرصا مهدئ
فأنت يا صغيرتي
لا أعرف لك مبدأ
لا أعرف كيف يكون الرد
لا أعرف كيف أبدأ
مجنونة أنت يا طفلتي
أن ظننت بأن لي قلب يصدأ
أيتها المتحدثة
عن حقوق المرأة الضائعة
أي حقوق
وحين تجن المرأة
أراها كسرب من وحوش جائعة
لا يروقك الحب علي طريقتي
والأن تستكنين وتدمعي
لا عيب عليك
فكل أنثي تدب علي الأرض
أنثي مجنونة ثائرة
أو كاذبة دامعة
سغيرتي
قبل أن نكون في ساحة القتال
قبل نشهر السيف ونبدأ النزال
فلا قدرة لك علي سطوتي
تأملي معي في الدنيا وهذا الحال
لو كانت واحدة تملأ فراغات السطور
ما كان الرجل زوج الأربعة
تأكدي بأنك لن تفسدي الليلة متعتي
لن اطلب منك الصفح والتعافي
فالجنون لأبنة حواء شفاء
وما تعلمت فن القوافي
الا ليزيد مكرها والدهاء
فقط كوني مدللة كوني قطتي
دعي الاسلحة والشعر للغد
فغدا قد اكون مع اخري
او بسحرك
قد تقيمين بيني وبين الاخريات
ألف ألف سد

blue-wave يقول...

بجد تحفه
تسلم ايدك ودماغك

HAPPY يقول...

حسام

هحاول .. يمكن اعرف ارد ويمكن لا..
حسب الالهام

HAPPY يقول...

blue wave

تسلم

أحمد سعيد بسيوني يقول...

بل

ثائرة انا

وردة فرح يقول...

روعهـ،،
بس ضيفي بعض الأمل،،
ترا الدنيا ما تخلى،، ^_*

دمتي بود،،

HAPPY يقول...

احمد سعيد

طبعا ثائره جدا

HAPPY يقول...

انسانه
طبعا الدنيا فيها امل كتير بس الامل مش مجالنا فى البوست هنا..

منوره المدونه..

غير معرف يقول...

حلوة اوى يا هبهوبه
احساس عالى جدا
حسيتك بتعبرى عنى فى وقت من الاوقات


وانا معاكى جدا او مع البطله ان كثرة الاخطاء وعدم مراعاه الحال او تكرار نفس الخطأ بالتحديد ممكن يضيع حاجات كتير نفسناانها تعيش
وبس كده خلاص

مستنيين منك حاجه بقى عشان الفلانتين

HAPPY يقول...

هبه

لو كنت اعرف اكتب حاجه عن الفلانتين كنت كتبت..بس انا مش ليا فيه..

prince4ever يقول...

بجد حاجه روعه يا دكتوره
كلام جميل جدا... مع التحفظ على نزعة الفمينيزم الموجوده بس يؤخذ في الاعتبار انه رد محترم جدا و ممتع
بس افكرك انه زي ما في رجاله مش تمام في حريم مش تمام و العكس صحيح... و لو مكنش في رجاله مش كويسين مكنش الكويسين ظهروا لأنه بالضد يتميز الشئ
مممم...اه...لا يا هابي انا مش متخصص كتابة رعب...انا بكتب اللي بييجي في بالي..و ع العموم انا ليا بلوج تاني بكتب فيه رومانسي..لينكه اهو:-
http://princers.blogspot.com/
و قوليلي رأيك بقى...اكتب رومانسي ولا اكتب رعب ولا ابطل خالص و اريحكم
:)
احييكي كمان مره و اعتذر عن التأخير في التعليق..عشان انا قريت البوست ده من ساعة ما كان عمره دقايق بس معرفتش اعلق ساعتها...
سلااام

HAPPY يقول...

دكتور رامى

انا مش مع المساواه والكلام ده.. انا شايفه ان الراجل راجل والست ست بس الرد تطلب كده..


انت تكتب اللى انت عايزه بس انا قصدى انك كويس جدا فى الرعب فبلاش تبطله..

انت تعلق وقت ما انت عايز يا دكتور رامى..

Sara يقول...

بجد اتكلمتي بلساني عن كل اللى مستخبي ورا قناع قوة الشخصية للمرأة الايام دي
القناع اللى انا بداري نفسي وراه