الأحد، 1 فبراير 2009

أخطاؤك


أخطاؤك الكثيره ..
أخطاؤك المتزايده ..
أخطاؤك المتتاليه ..
لم أعتد بعد أن اتناساها ..
لم أعتد بعد لعب دور
المرأه العاقله
التى تتجاهل أى شئ
وكل شئ ..
لم أعتد أن أمضغ هزائمى
الهزيمه تلو الآخرىمع وجبات غدائى ..
يا عزيزى
لقد سئمت من الحكمه وتعاليمها..
الحكمه يا سيدى مات قلبها
منذ قرون ..
و أنا ساخطهُ ساخطه ..
ساخطهُ علىّ ..
ساخطهُ عليك..
ساخطهُ على الحكمه..
ساخطهُ على تعاليم الجدات
عن سير السفن ضد التيار..
فأنا لم أعد أبالى بالسفن
ولا بالغرق وسط التيار..
لم أعد راغبه فى مزيدٍ من الأخطاء
و مزيدٍ من الأعذار..
سامحنى
سأثور
و أنا فى ثوراتى لم لأعرف سوى
الهجر أو الانتصار ..



Carrie Graber اللوحه للفنان

هناك 28 تعليقًا:

أسير الجراح يقول...

بسم الله ما شاء الله

دام قلممك مبدع

دام فكرك الرائع
اهنيكى على الكلمات الرقيقة

رغم حزنها الشديد

بجد تسلم اديكى

كل التقدير

اسير الجراح

HAPPY يقول...

اسير الجراح
ايه الكلام الكبير ده؟؟
قلم مبدع وفكر رائع..لا فعلا كلام كبير..

منور المدونه..

كلام حسام يقول...

اهلا بك في ركب الثوار
زيدي في ثورتك
أن كانت قصائدك ترسمني كالأشرار
أكشفي الكثير من حقيقتك
أضربيني بالزيف
أطلقي العنان للكثير من الأشعار
ليكن السخط حتي علي ضحكتك
أديري ظهرك لأنوثتك
وأعلني غضبك وقوتك
فكلمة الأنوثة في بطاقتك
ليست سوي عار
اشعلي الحرائق كالمجنون
أصفعي كل الأبواب بوجهي
أعلني أن جبروتك لا يعرف الأنكسار
أطرحي أنوثتك ارضا
اسحقيها بقدمك
زيدي في سخطك
وأنثري علي وجهي بقصائدك الغبار
ضعي الشعر والسكين علي رقبتي
أخبريني بأني في قصيدتك
مقتولا او مقتولا
ليس لي حق الأختيار
ليت سخطك يكن بقدر حبي
فان كان بقدره
كل شئ ساعتها يستحق الأنهيار
ليت غضبك بقدر حبي
ربما حين يكون اليوم من غيرك
أختلق لليوم بعض الأعذار
ليت ثورتك بقدر حبي
ساعتها ثورتك
ستكون للدنيا جميعا بحجم الدمار

هـمـــــــــــسة يقول...

حبيبتى ماشاء دى تحفة بجد فيها فكر وصور واسلوب راقى جدا ماشاء الله

تسلم ايدك وعلى فكرة وحشتنى المدونة بتاعتك جداااااااا

HAPPY يقول...

استاذ حسام
السجال معاك من اكتر الحاجات اللى بتسعدنى جدا..

HAPPY يقول...

1/2 doc
ليكى وحشه..نورتى المدونه بعد فتره غياب..
منوره يا عسل

غير معرف يقول...

areet el post 5 marat we 3awz a3la2 bas 7ases eny lesa mesh 3aref akwen ra2y nha2y feeh bas kan lazem akteb ta3lee2 .
ta3lee2 mo2akat ama ra2ey el a7'eer feeh fi el ta3lee2 el gai isa

روابط يقول...

جميلة جدا ومباشرة, كما انها تفضح موهبتك.

على فكرة سير السفن ضد التيار نوع من المقاومة على الرتابة التى انتقدتيها انت فى سخطك, وكان الأوفق ان تسخطى على رضوخ السفن للرياح وللتيار

تحياتى

رحــــيـل يقول...

جميله ياهابى كعادتك دائما


لقد سئمت من الحكمه وتعاليمها..
الحكمه يا سيدى مات قلبها
منذ قرون ..
و أنا ساخطهُ ساخطه ..
ساخطهُ علىّ ..
ساخطهُ عليك..
ساخطهُ على الحكمه..
ساخطهُ على تعاليم الجدات
عن سير السفن ضد التيار


عجبتنى جدا جدا

تحياتى وحبى

غير معرف يقول...

جاااااااااااامده جدا

همسات دافئه يقول...

انتى كنتى فين
انا ازاي مجتش هنا قبل كده
مسبتش كلمة مقرتهاش وكل حرف حسيته اوى ولمسنى جدا أدمعتى عينى وقرأتى أشياء كثيره داخلي
بجد استمتعت جدا بقراية بلوجك الجميل اوى اوى ده
وانا ايضا اشعر اني ساخطة
وكرهت دور المرأة العاقلة الحكيمة
مش هضيع منى حاجه تاني:)
أبدعتى حقا
شيماء

HAPPY يقول...

???????????
انا اعتقادى ان اول انطباع ليك عن البوست ده هو الاصدق..
لو كانت مش عجبتك يبقى مش عجبتك ولو كانت عجبتك يبقى عجبتك..

غير معرف يقول...

el 7kaya mesh en el post 3agbny aw la2 el7kaya en kan fi tnakod been ra2ey fi el post we ra2ey fi batlet el post we yemken da elly 5allany mesh 3reft a2ool ra2y wade7 ana shayef el post 7elw awi wenty (kal3ada) e7sasek beeh 3ali awi bas ana mesh m3 el batla 5ales we yemken da 5allany mesh 3aref a7kom 3lleh kwayes bas 3moman post gamed.
go ahead

prince4ever يقول...

لا لا لا
بجد كلام جامد جدا يا دكتوره هابي
لأ..جامد بجد... فكر متوازن جدا و أسلوب محترم اوي
لأ و احييكي ع اختيار اللوحه
انا بحترم اوي الناس اللي بتتذوق الفن و تفهم فيه و تعرف تختاره
و الله كليتنا انجبت يا ولاه
بس بجد...احييكي

HAPPY يقول...

حازم سويلم
لما تبقى الحياه ممله وانت مستحمل يبقى ده سير السفن ضد التيار...
ده اللى انا شايفاه وطبعا انا بحترم وجهة نظرك..

HAPPY يقول...

رحيل
انا بعتز جدا برأيك وبحب جدا تعليقاتك..

HAPPY يقول...

نوستالجيا
ميرسى جدا

HAPPY يقول...

عزيزتى شيماء
مبسوطه انك قريتى هنا حاجات تلمسك ومبسوطه ان البلوج عجبك..
يارب على طول

HAPPY يقول...

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
انا بعبر عن حال كل النساء ..والحقيقه ان فى ستات كتير ساخطه.. مش بتكلم عن نفسى ولا عن حد معين بس ده بصفه عامه..
بطله البوست هنا زهقت من حد مش بيراعى هى حاسه بايه وانا شايفه ان من حقها انها تكون ساخطه..ساخطه على الاخر

HAPPY يقول...

دكتور رامى
طبعا كليتنا انجبت عشان انت منها..

عجبنى جدا تعليقك على اللوحه واهتمامك بالتفاصيل دى..

غير معرف يقول...

انا قريته اكتر من مره وعلى كذا يوم وبرضو مش عارفه اكتب تعليق.هل فعلا الناس بتتسامح وتنسى الاخطاء وتتجاهل حقها ولا مفيش حد كده ولا مفيش حد بيثور اصلا بجد مش عارفه!!!!! طبعا الاسلوب والكتابه جامدين جدا.بس انا مش عارفه اعلق على موضوع البوست نفسه واكتر حاجه بتعجبنى ف كتاباتك هيا تنوع المواضيع.وعندى اقتراح طالما مش عاوزه موسيقى فيروز حطى موسيقى اغنيه على بالى طالما المدونه اسمها على بالى ده لو ينفع لانى ماعرفش ينفع ولا لا وسورى طولت عليكى.وتحياتى برضو

maxbeta3zaman يقول...

ثورة على الحكمة والتعقل ...جميل لكن اسمحى لى هناك تصحيح يجب تداركه لغويا ما دمت تكتبين بالفصحى الكلمات التالية كلها بالتاء المربوطة : الكثيرة المتزايدة المتتالية العاقلة الحكمة
"الحكمة ياسيدى ماتت منذ قرون ..ما رأيك فى تحويلها إماإلى" من قرون" ..أو "منذ عدة قرون "؟؟
ساخطة على تعاليم الجدات
عن سير السفن ضد التيار
إذا قصدت السخط على السير فاجعليها "على" بدلا من "عن" ...أما إذا كانت فكرة جديدة غير تابعة لما قبلها فما رأيك أن تبدئى البيت :
أما عن سير السفن ضد التيار ...فأنا لم أعد ...
وأخيرا وأنا فى ثورتى لم لأعرف أظن ان صحتها "لم أعرف" ...أو "لم أكن لأعرف "
قصدت بهذا التعليق اكمال بناء قصيدتك الغنية بالمعانى ذلك لأنها تستحق الظهور فى أبهى صورة لأنها قيمة وإياك والزعل ..لأنى لا أتدخل بوجهة نظر إلا عند من أجد عنده موهبة جيدة ...وأنت كذلك فعلا

واحد من الناس يقول...

كالعاده

رااااااااااااااااااااااائعه

مبقتش لاقي كلام يوصف أحلى كلام

HAPPY يقول...

سمسمه
بالنسبه للموسيقى فانا مش عارفه بجد اضيفها.. كان بودى اسمع كلامك بس لما اعرف الطريقه ان شاء الله...

طبعا فى ناس كتير بتسامح بس لكل حد طاقه.. ممكن حد يفضل يسامح طول عمره وفى الاول والاخر مفيش ةحد كامل وكلنا لينا اخطاء..

HAPPY يقول...

ماكس بتاع زمان
انا مش هجادل فى النحو لانى بجد ناسيه فيه حاجات كتير بس
كتيره ومتزايده ومتتاليه
انا اعرف ان الكلمه لما نوصلها تبقى الهاء مربوطه واما نقف عنده تبقى الهاء مفتوحه..

منذ قرون
حضرتك موضحتش ايه الخطأ النحوى اللى فيها..


ساخطة على تعاليم الجدات
عن سير السفن ضد التيار
هنا انا مش ساخطه عن لكن تعاليم الجدات هى اللى عن سير السفن ضد التيار..ارجو انك تكون فهمت قصدى من الجمله..

لم لاعرف دى بقى غلطه مطبعيه انا قصدى فعلا لم اعرف..

شكرا على التوضيح يا ماكس بس بجد طبعا مفيش زعل..

HAPPY يقول...

واحد من الناس
مش لازم كلام كفايه وجودك هنا..

غير معرف يقول...

اولا وحشتيني جدا
ثانيا متشكرة اوى ياهبه لاني لاول مرة في حياتي الاقي حاجه توصف اللي انا فيه
بجد انتي اكتر من رائعه
واروع من مبدعه بجد
ميرسي اووووووى ع البوست الجامد
وجو اون

HAPPY يقول...

non.fragile
وانتى كمان وحشانى جدا..
ثانيا انا كنت عارفه ان البوست هيعجبك.
ثالثا يو ار ويلكم